Janez Koželj: Zastoji motornih vozil niso prav nič problematični. So celo zaželeni, saj silijo ljudi, da se raje vozijo s kolesi in avtobusi. (Foto: Jaka Adamič/dokumentacija Dnevnika)
Promet

Podžupan Ljubljane: Gneča in zastoji so zaželeni

Promet - ponedeljek, 19.03.2012 ob 00:00
Avtor: Peter Lovšin

Ljubljana - Ljubljanski podžupan Janez Koželj želi število avtomobilov, ki vozijo po prestolnici, do leta 2020 drastično zmanjšati. Ambiciozen cilj. Zdi pa se, da je Koželj v svojem prepričanju precej radikalen. Z njegovo filozofijo se zato marsikdo iz prometne stroke ne strinja. A podžupan, ki se v službo vsak dan pripelje s kolesom, odmahne z roko, češ da ga pomisleki ne čudijo, pripisuje pa jih predvsem pavšalni nezaupljivosti Slovencev do novosti.  

Ključne besede: avtomobili

Nazadnje je precej prahu dvignilo prenovljeno križišče med Roško in Poljansko cesto. Javna agencija za varnost prometa novo ureditev ocenjuje kot drzno za naše razmere. Skrbi jih predvsem čakalna površina za kolesarje, ki je pomaknjena precej bolj v notranjost križišča. Zato so kolesarji precej bolj izpostavljeni. Sicer bolj vidni, vendar fizično bolj izpostavljeni. Vi novo ureditev zagovarjate.

Ureditev sporoča, da v mestu avtomobili in motorni promet nimajo prednosti. To je ključno. Prednost imajo pešci in kolesarji, najšibkejši udeleženci v prometu, ki so v križišču bolj vidni in izpostavljeni pozornosti voznikov. Kolesarji se ne skrivajo za varovalnimi otoki, ampak so z vozili enakopravni. Z vozniki se gledajo iz oči v oči. Vozniki so na ta način prisiljeni nanje bolj paziti in voziti bolj previdno skozi križišče. Nova ureditev tega križišča sporoča, da je v mestnem središču skrb v prvi vrsti namenjena pešcem in kolesarjem, nato javnemu potniškemu prometu in šele na koncu avtomobilom. Gre za smiselno obrnjeno piramido prednosti, kar je nenadoma postal problem.

Vendar tudi na prometno-tehniškem inštitutu na ljubljanski fakulteti za gradbeništvo in geodezijo mnogi opozarjajo, da kolesarji v tem križišču niso dovolj dobro zaščiteni. Bolj so naklonjeni nizozemskemu modelu, ki kolesarje ščiti z robniki in otoki. Po drugi strani pa v Ljubljanski kolesarski mreži pravijo, da je njihovih 160 članov zelo zadovoljnih z novim načinom ureditve. Kako bo v prihodnje? Komu nameravate prisluhniti? Ste pripravljeni sklepati kompromise in ali gre pri križišču med Roško in Poljansko cesto že za vzorčni primer, ki mu bo sledilo načrtovanje novih križišč oziroma obnov starih?

Nizozemska je v kolesarjenju najrazvitejša država na svetu. Tam kolesarji prevladujejo in imajo zagotovljeno prednost pred vsemi drugimi udeleženci v prometu, zato imajo druge probleme in druge rešitve. Otoki in robniki nudijo kolesarjem pasivno varnost. Fizično so na ta način res bolj zaščiteni, sem pa prepričan, da je zaradi takšne zaščite neposredni stik kolesarja z voznikom avtomobila manjši.

Kolegi, prometni strokovnjaki s prometnega inštituta, se zavzemajo za svobodno izbiro prevoznega sredstva. Prometna politika, ki jo želimo uveljaviti, pa namenoma daje prednost hoji in kolesarjenju, ki sta najbolj naravni, zdravi in najhitrejši obliki gibanja po mestu, ki ne onesnažujeta zraka, ne povzročata hrupa, sta zelo poceni in ne trošita nobenih goriv, sploh v kombinaciji z javnim prevozom.

Omenjeno križišče je vzorčni primer preurejanja mestnih ulic in je temu primerno tudi dobro izbrano. Križišče je na notranjem cestnem obroču, v neposredni bližini stanovanjske soseske in središča srednjih šol. Čeprav mnogi pozdravljajo novo ureditev križišča, me pomisleki nekaterih ne čudijo, saj smo Slovenci do novosti že v načelu nezaupljivi.

Poleg vprašanja varnosti je tu še vprašanje prepustnosti. Omenjeno križišče, ki bo po odprtju mostu pri Cukrarni igralo pomembno vlogo v notranjem cestnem obroču, nima niti obvodov za zavijanje desno mimo semaforja, ki križišča delajo bolj prepustna. Se tudi na tem področju obeta sprememba v načrtovanju ostalih križišč?

Prepustnost križišč in pretočnost cest v novi prometni politiki nista ključna problema. Tudi zastoji motornih vozil niso prav nič problematični. So celo zaželeni, saj silijo ljudi, da se raje vozijo s kolesi in avtobusi. Zastoji sami po sebi prepričujejo ljudi, da avtomobili niso primerni za vožnjo po mestu. So energijsko potratni, dragi, okolju neprijazni, zavzemajo veliko prostora tako za vožnjo kot za parkiranje, predvsem pa nevarni. V Ljubljani poškodujejo več sto ljudi na leto. Poleg tega širitve križišč in cest samo še povečujejo motorni promet. Tudi po gradnji novih cest se promet na obstoječih vzporednih cestah ne zmanjša. To ni stvar prepričanja, to je znanstveno dokazano. (Downs-Thomsonov paradoks, op. p.).

Predlog prometne politike MOL ambiciozno načrtuje, da se bo delež prevozov z avtomobili v Ljubljani znižal s 67 na 55 odstotkov do leta 2015, do leta 2020 pa na 33 odstotkov. Za doseg tega cilja boste torej stavili tudi na mehko prisilo voznikov avtomobilov, da zaradi slabo prepustnih križišč začnejo razmišljati o alternativah?

Tako je. Računamo tudi na vedno višje cene goriva, ki bodo ljudi prisilile k varčevanju. Zastoji so naši zavezniki. Ljudje morajo dojeti, da je avto v mestu vedno manj uporaben in da je kolo hitrejše, saj lahko v Ljubljani že v četrt ure prikolesarimo do robov mesta. Če bi uvedli ločene pasove za avtobuse, bi bil hitrejši od osebnih vozil tudi javni prevoz, še zlasti v konicah. Ključen je torej miselni obrat. Tako pri načrtovalcih prometa kot pri udeležencih v prometu.

Kakšne palice in korenčke imate še na zalogi?

Prizadevali si bomo za ureditev več območij za pešce po vsem mestu, več sklenjenih kolesarskih stez, za širitev območij omejene hitrosti na trideset kilometrov na uro, za dražje parkirnine in morda nekoč celo za cestninjenje vožnje po mestu - potem ko bodo na razpolago prestopne postaje na vstopih v mesto. Veliko vlogo igra tudi javni potniški promet (LPP), ki ima že širi proge v primestne občine. Zavzemamo se tudi za dve krožni liniji manjših električnih avtobusov, ki bi vozili po mestnem središču. Pomembna bo tudi gradnja prometne glave v kompleksu Emonike (nova osrednja železniška in avtobusna postaja, op. p.).

Tudi cene vozovnic LPP bodo najbrž zelo pomembne pri vzpodbujanju vožnje z avtobusi. Pred kratkim so se podražile ...

Da. Cena je zelo pomembna, še zlasti v psihološkem smislu. Vendar moramo razumeti, da so pomembna tudi vlaganja v nabavo novih avtobusov na stisnjen plin, se vam ne zdi? Gre za okoljsko nujen projekt zamenjave stare flote.

Najbrž pa bo treba razmisliti, ali je - tudi z okoljskega vidika - bolj smiselno, da zaradi nižje cene vozovnic več ljudi pusti avtomobil doma in sede v dizelski avtobus, ali da novi avtobusi zaradi višjih cen vozovnic vozijo prazni - potencialni uporabniki LPP pa še naprej s svojimi avtomobili?

Imate prav. Žal se oba projekta - poskus zagotavljanja čim cenejših vozovnic in nakupi sodobnih, okolju prijaznih avtobusov - tudi na videz izključujeta. Treba jih bo usklajevati.

Pravite, da ste eden redkih v občinski upravi, ki se že leta dosledno vsakodnevno vozi v službo s kolesom. Pohvalno, tudi zaradi zgleda drugim. Pa vendar bi morda bilo smiselno, da se kdaj v službo zapeljete tudi z avtobusom ali celo avtomobilom, da bi lahko razumeli stališča vseh udeležencev v prometu?

Če želiš javnost prepričati, da spremenijo svoje vrednote in navade, je nujno dajati zgled. Sicer se vozim pogosto tudi z vlakom in večkrat tudi z mestnim avtobusom, ravno zaradi tega, da lahko preizkusim privlačnost in udobnost javnega prevoza. Z avtomobilom se po mestu načeloma ne vozim. Vozim pa se na daljša potovanja, tako da mislim, da lahko uživam tudi v prednostih vožnje z avtomobilom.

 

Komentarji
  • nedelja, 20.04.2014 ob 19:10
    mpKHpN Fantastic blog post.Really looking forward to read more. Will read on...
  • sobota, 19.07.2014 ob 00:12
    CuLI2P I appreciate you sharing this blog article. Much obliged.
  • nedelja, 03.08.2014 ob 23:52
    7jTk6X Thanks a lot for the post.Much thanks again. Really Great.
  • torek, 05.08.2014 ob 01:30
    WfxDgv Awesome blog post.Thanks Again. Keep writing.
  • nedelja, 23.11.2014 ob 21:32
    f5Iht6 Hi there, I found your blog via Google while searching for a related topic, your website came up, it looks great. I have bookmarked it in my google bookmarks.
  • sreda, 31.12.2014 ob 06:22
    eGGpql kxurbmxgyaws, [url=http://lepegilckbnz.com/]lepegilckbnz[/url], [link=http://egvqetkoompj.com/]egvqetkoompj[/link], http://agxuzrybhsiw.com/
  • četrtek, 05.02.2015 ob 21:30
    Q4e4dR I keep listening to the rumor talk about receiving free online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you tell me please, where could i acquire some?
  • sobota, 07.03.2015 ob 13:56
    dY3DXG hello!,I like your writing very much! share we communicate more about your post on AOL? I require a specialist on this area to solve my problem. May be that's you! Looking forward to see you.
  • torek, 05.05.2015 ob 13:24
    2ejK7J Hey, you used to write fantastic, but the last several posts have been kinda boring��� I miss your great writings. Past few posts are just a little bit out of track! come on!
  • četrtek, 11.06.2015 ob 01:42
    5l2NOu Im obliged for the blog post. Cool.
  • torek, 30.06.2015 ob 19:05
    5Yr0ib Muchos Gracias for your blog article.Thanks Again. Great.
  • petek, 16.10.2015 ob 03:25
    A3kZ5i Say, you got a nice article post. Will read on...
  • ponedeljek, 09.11.2015 ob 01:14
    39oo8C Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your web site is excellent, as well as the content!
  • petek, 01.01.2016 ob 22:28
  • torek, 01.03.2016 ob 14:14
    2PrGb0 Whispering Misty So sorry you will pass up the workshop!
  • sreda, 06.04.2016 ob 07:12
    TAxyQA I was more than happy to uncover this website. I want to to thank you for your time due to this wonderful
  • petek, 13.05.2016 ob 20:41
    Pretty! This has been a really wonderful post. Thank you for providing these details.
  • ponedeljek, 16.05.2016 ob 03:30
    h1dkHu You are my aspiration , I have few web logs and sometimes run out from to post.
  • torek, 05.07.2016 ob 16:30
    VPn5Ov Thanks again for the article post.Really thank you! Great.
  • torek, 02.08.2016 ob 06:07
    WyGoTl jsrsjjycwuxc, [url=http://ooijskddfewi.com/]ooijskddfewi[/url], [link=http://csdmydpibfhg.com/]csdmydpibfhg[/link], http://wwrkcmwrbqse.com/
  • sreda, 03.08.2016 ob 22:40
    t3QFRd Thanks so much for the article post.Really looking forward to read more. Really Cool.
  • ponedeljek, 10.10.2016 ob 14:34
    SMJFQe I think this is a real great blog article. Keep writing.
  • petek, 18.11.2016 ob 13:01
    type-in field happened to be at hand.” Nielsen breaks this mind-boggling stat down for us: More Here.. __________________ Discounts on Kitchen & Housewares :: UK Bargains on CDs, DVDs, DIY &
  • nedelja, 20.11.2016 ob 23:10
    du8g81atwg
    8644ss562r
    malfp5bnnf
    [url=http://d7nnl456ck9y9efan.com]9ygtbay2vi[/url]
    [url=http://7nnd5kuv1g6.com]0oqvorsgmk[/url]
    [url=http://5qdmgilsatgl6x7668.com]ehemd0z1x6[/url]
    http://00tshmpjnpylcr1.com
    http://u572o6b3hg2jx5qbg.com
    http://493lo6mmb81.com
  • sobota, 26.11.2016 ob 19:32
    k9SmYK I went over this web site and I believe you have a lot of great information, saved to fav (:.
  • nedelja, 05.03.2017 ob 01:00
    DH2I8u Just wanna input that you have a very decent internet site , I like the design it really stands out.
  1. Dodaj komentar